August 1, 2023
Последните години на местно управление във Варна са пагубни за развитието на града. Поредни мандати на корупция и некомпетентност доведоха до устойчива ерозия на доверието сред гражданите на Варна.
„Промени Варна“ предлага нов модел на комуникация между гражданите и общинската администрация. Той цели да постави начало на дългия процес на възвръщане на базовото доверие в институциите и тяхната роля в благоденствието на гражданите.
В този смисъл предлагаме следните мерки:
1. Нов модел на комуникация между гражданите и администрацията
В „Промени Варна“ бихме искали да видим нов модел на комуникация между обществото и градската администрация. Това включва навременни отговори, спиране на административния хаос и прехвърляне на отговорности, както и въвеждане на етичен код на административния служител. Този манифест ще застане в основата на новото разбиране за работа в интересите на гражданите, а не на тези на икономическите кръгове или политическите интереси.
2. Работеща приемна на кмета в Общината
Община Варна по презумпция разполага с приемна на кмета, но по същество тази услуга е неработеща.
„Промени Варна“ ще я възроди и приложи в пълната й сила. Кметът ще приема граждани четири пъти в месеца в т.ч. и по кварталите. В рамките на тези срещи варненци ще могат да споделят насоките си за развитието на града както индивидуално, така и под формата на неправителствени организации, защитаващи групови интереси.
3. Общински омбудсман
Общинският омбудсман ще разглежда в дълбочина проблемите на варненци и ще се опитва да дава практични решения на техните проблеми. Тези услуги включват юридическо консултиране, самосезиране вследствие на колективни жалби и уреждане на спорни въпроси, касаещи общински наредби.
Общинският омбудсман ще предоставя справедлива закрила за проблемите на варненци и ще е най-пряката връзка между местната законодателна и изпълнителна власт и хората.
4. Дигитална община
Дигитализирането на Община Варна е един от процесите, претърпели тотален провал през последните кметски мандати. „Промени Варна“ ще настоява за поетапно дигитализиране на административните процеси, стартирайки както с вътрешния документооборот, така и с основните дейности на местната власт, гледащи към гражданите. Това включва електронизиране на документи и предоставянето им в дигитална форма за преглед и редакция от потребителите.
На втори етап се предвижда дигитализиране на общинските услуги като информационно и административно обслужване, заплащане на местни данъци и услуги, туристически дейности и здравеопазване.
5. Референдуми по ключови въпроси
Прякото изразяване на волята на гражданите е основен стълб в демократичните общества. „Промени Варна“ предлага въвеждане на нов тип директно волеизразяване с помощта на местни референдуми, финансирани изцяло от общинския бюджет.
Местни референдуми могат да се провеждат по теми, свързани с градоустройството, изграждането на нова инфраструктура и приоритетното прокарване на битови услуги. Свикването на местен референдум ще бъде предлагано за гласуване от Общинския съвет и изпълнявано от специално звено в общинската администрация.