August 1, 2023
Българското общество и особено българските политици са в постоянен дълг към образованието. Серия от неуспешни реформи доведоха до тежки дефицити във всички етапи на образователната дейност - от яслата до университета. Преодоляването им е задължително условие, за да вървим към обществото на отговорни, продуктивни и щастливи граждани, което си представяме, когато се замислим за бъдещето.
Проблемите на българското образование не могат да бъдат решени само чрез политики на общинско ниво. Но ние няма да превърнем централизацията на образователната система в оправдание за бездействие.
Усилията за промяна към по-добро ще започнем със следните 5 стъпки:
1. Оптимизиране на финансовите ресурси за образователните институции: Около една трета от всички разходи в бюджета на Варна отиват за образование - това са над 200 милиона лева годишно. Огромната част от тези пари са делегиран бюджет - постъпват от държавата и са предварително разпределени за учителски заплати и издръжка на детски градини, училища, образователни центрове. Въпреки това ние ще преразгледаме формулата за разпределение на средствата, ще премахнем излишните разходи и ще пренасочим освободените средства към младежки програми за повишаване на компетентностите, инвестиции в квалификацията на учителите и други образователни стимули. Така ще увеличим с до 15% разполагаемите средства за инвестиции в сферата на образованието.
2. Многостепенна общинска програма за подобряване на материалната база на ясли, детски градини и училища: Извисяването на духа не може да се случва, докато децата ни са лишени от елементарни битови условия. Варна е във видима криза на сградния фонд на образователните институции. Места в детските градини уж има достатъчно, но тази статистика е постигната с цената на масови наднормени групи, които не отговарят на здравните изисквания на Регионалния здравен инспекторат (РЗИ). Съжителството на основни училища и гимназии в една сграда води до конфликти, в които всеки е прав. Двусменният режим на учене деформира ежедневието на учители, ученици и родители и понижава качеството на образованието.
Ще удвоим инвестициите в материалната база на учебните заведения - както застъпвайки се за средства от националния бюджет, така и чрез увеличаване на процента собствени приходи на общината, вложени в дългосрочни материални активи за нуждите на образованието. Така ще върнем групите в предучилищното образование в нормални, здравно обосновани обеми, ще изпълним предписанията на нормативните актове за едносменен режим на учене, ще осигурим нормални битови условия, модерно оборудвани кабинети и спортни съоръжения на всички ученици, без да делим учебните заведения на „елитни“ и „обикновени“.
3. Качество на образованието, отговарящо на предизвикателствата на съвременния свят:Местната власт не може да определя какво да учат децата, но може да влияе на това как да го учат. Само около една хилядна от средствата за образование в досегашните бюджети за образование на Варна са предназначени за пряко стимулиране на по-високото качество на преподаване и учене. Ще увеличим този дял десетократно. Под напътствията на лидери в областта на педагогиката ще приложим стратегия за иновации в методите на преподаване в детските градини и училищата. Трите ѝ основни цели ще са а) изграждането на цялостна култура на учене у децата, б) повишаването на компетентността на учителите чрез стимулиране на тяхното учене през целия живот, в) продуктивното включване на родителите в живота на образователните институции. При въвеждането на образователни иновации наши партньори ще бъдат както международни педагогически институти, така и висши учебни заведения на територията на община Варна.
4. Образователни институции, стимулиращи цялостното личностно израстване: Детските градини, училищата и университетите не са просто места, където се усвояват знания. Те са места, където се формира човекът. Затова общината ще инвестира в училищни и общностни програми за социално-емоционално и физическо развитие на децата, наред с академичното. Ще преразгледаме здравословното хранене на учениците, като с това ще стартираме общинска програма против затлъстяването сред децата. По данни на Евростат то се е превърнало в проблем от национална значимост. Тази програма ще включва безплатни измервания и проследяване на важни показатели за здравето на подрастващите. Ще инициираме общински програми в училищата, които да стимулират активния спорт и мотивацията за включване в спортни прояви.
5. Образование за всички, образование отвъд традиционните институции: Достъпът до качествено образование е право на всеки, а образованието е сферата, в която солидарността, като универсална човешка ценност, е първостепенен дълг. Грижа на приобщаващото образование е както идентифицирането и подпомагането на деца със специални потребности, така и откриването на деца с изявени дарби. Ще стимулираме откриването на такъв тип деца още в ранна възраст. Центърът за професионално и личностно развитие – Общински детски комплекс (ЦПЛР-ОДК) във Варна е институция на издръжка от общинския бюджет, призвана да работи с такива деца. Ще осъществим цялостен анализ на неговата дейност, ще направим нужното, за да може той да покрива пълния спектър от занятия, необходими за приобщаващо образование. След оптимизация на дейностите, ще разширим Центъра и ще увеличим двойно бюджета му, за да може извънкласните занимания да станат достъпни за много по-широк кръг варненски деца.